Konkurs
Dodane przez Krzysztof Ciszek dnia Maj 21 2012 00:00:00


Konkurs graficzny "Dokończ dzieło mistrza"

Zapraszam do konkursu uczniów SP1. Zdjecie poniżej przedstawia niedokończony obraz - fresk Sebastiniego, szkic namalowany na mokrym tynku, znajdujący się dzisiaj w Pocysterskim Zespole Klasztotno-Pałacowym w Rudach.

Znajdź w Internecie inne dzieła Sebastiniego. Zobacz jak malowal.
Skopiuj zdjęcie na dysk swojego komputera i dokończ dzieło Mistrza w dowolnym programie graficznym.
Dokończone dzieło wyślij na adres sp1raciborz@op.pl, nie zapomnij się przedstawić.
Lub przynieś do szkoly do sali komputerowej na dowolnym nośniku.
Najlepsze prace zostaną nagrodzone.

Informację o Mistrzu Sabatinim znajdziesz poniżej.


Treść rozszerzona
SZKICE NIEDOKOŃCZONYCH POLICHROMII FRANCISZKA ANTONIEGO SEBASTINIEGO
Z ZABYTKOWEGO CYSTERSKIEGO DWORU W STODOŁACH Z 1775 R.


Franciszek Antoni (Franz Anton) Sebastini - malarz urodzony pomiędzy 1710-1720 w Kajetanie na Morawach. Jego prawdziwe nazwisko Sebesta. Nauki pobierał u Franciszka Antoniego Maulbertscha. Swoje pierwsze samodzielne prace wykonał w Prościejowie w latach 1753¬-1757.

Najbardziej interesującym okresem działalności F.A Sebastiniego są pierwsze lata jego pobytu na Śląsku, gdzie przybył prawdopodobnie pod koniec 1773r. lub na początku 1774 r.
Najpierw Sebastini wykonuje dekorację malarską pałacu w Wysokiej pod Głubczycami, następnie udaje się do Głogówka, gdzie wykonuje dwa malowidła w ratuszu, i w kościele parafialnym, m.in. w kaplicy św. Józefa.
W 1775 r. Sebastini wyjeżdża z Głogówka i przybywa do Rud Wielkich, Stodół i Maciowakrzy sprowadzony tam przez Augusta Rennera opata klasztoru cystersów w Rudach.

O pobycie F.A Sebastiniego w Stodołach i Rudach pisze A.Potthast, zaznaczając, że w 1774 r. zamek w Stodołach został przebudowany i nadano mu wtedy dzisiejszy (tzn. w 1858 r.) wygląd. Podaje również, że wnętrze przyozdobił malarz Sebastini. Dzięki tej notatce przeprowadzono we wszystkich pomieszczeniach zabytkowego dworu w Stodołach badania ścian.
Na ścianach sali z zachowanym tynkiem odsłonięto pięć scen figuralnych w postaci lekkich szkiców jednobarwnych wykonanych pędzlem bezpośrednio na tynku. Malowidła te pokryte były warstwą nowego tynku grubości od około 1 do 1,5 cm, warstwą pobiały oraz kilkoma warstwami farby klejowej.

Przedstawione szkice są bardzo swobodne i lekkie w rysunku, wykonane śmiałymi pociągnięciami pędzla, zachowane są stosunkowo dobrze, rysunek jest wyraźny, barwy ostre.

Odnalezione w Stodołach rysunki F.A Sebastiniego, stanowią istotny materiał źródłowy do poznania procesu technicznego twórczości nie tylko Franciszka Sebastiniego, ale i większości malarzy – dekoratorów tego czasu.

Scena 1
Chrystus w Emaus
Scena 2
Pojmanie Chrystusa.
Scena 3
Rozmnożenie chleba.
Scena 4
Miłosierna Samarytanka.
Scena 5
Klęczące postacie.

info. dzięki uprzejmości Grzegorza Tomasiaka